Att gå upp i vikt

Japp, detta är ett väldigt hett tema bland alla utbytesstudenter. Speciellt tjejer av någon anledning, hmm... ;)

Hur ska jag göra detta inlägg utan att få det att låta som att jag är en sån där som är besatt av sin vilkt... Jag vet inte. Men jag har alldirg haft stora problem med min vikt och då menar jag att jag inte har gått på några udda dieter för att bli smal. Vilken tjej har aldrig klagat på sitt utseende innan, jag är inte felfri. Jag har inte ätit VAD jag vill heller. Jag har alltid haft koll på det lite, för man vill äta nyttigt. Att käka en pizza eller McDonnald's lite då och då har inte varit så stort problem heller dock, men jag rörde mycket på mig i Sverige. Jag dansar och jag joggar några gånger i veckan då årstiden är lämplig för det.

Frågan om att gå upp i vikt kommer alltid upp då det kommer till utbytesår till USA. Jag har haft sagt till mig många gånger att jag KOMMER att gå upp i vikt medan jag är här och att man går ner det så fort man kommer hem och så vidare. Jag har skojat om det så mycket också innan att "jag kommer rulla hem" och liknande. I början så åt jag också ganska mycket och tänkte som de sa till mig "esh, ett år, jag går ner det senare". Då skolan började var det inte lika farligt. I början tror jag t.o.m. att jag gick ner i vikt, eftersom i skolan äter jag inte oftast för att spara mina pengar och för att vad de kallar en "sandwich" är en hamburgare.

Nu är jag inne i den fasen då jag känner, nej, nu är det inte kul längre! Jag ser skillnad på mitt utseende, min favoritkjol som jag köpte i början av året, som satt perfekt, sitter riktigt tight nu. Det som får mig mest ledsen är att jag känner att mitt ansikte har börjat att se annorlunda ut.

Jag fruktar att då jag kommer hem och ser alla jag känner igen och första tanken de får är "oj, hon har tagit på sig lite extra vikt hon".

Så vad ska jag göra åt det? Äta nyttigare? Japp, fast jag vill inte vara elak mot min värdfamilj och säga att jag inte vill ha maten de gör, plus så är det inte så onyttigt för det mesta! (och gott är det) Sporta? Hur då det är ganska farligt att röra på sig ensam i området. Det är trots allt Las Vegas, en storstad. Det finns inte lika bra platser att jogga på i närheten som hemma. Inga stora parker och skogar.

Det som jag kommer att göra är att Track and Field i skolan börjar nästa månad som jag kommer att gå med i, och det är varje dag. Jag har hört att tränaren är ganska hård, så kanske så kommer hon köra riktigt hård träning med mig. Det skulle vara underbart om det slutade med att jag åkte hem smalare än när jag lämnade Sverige, än vise versa, men jag vet inte. Jag ska göra mitt bästa, och jag ska efter jul vara så mycket mer noggrann med vad jag äter.

Detta är inte bara jag som tur. Jag vet att jag inte är ensam om detta problem, och jag vet att jag inte har det värst. Jag vet att vissa har gått upp jeansstorlekar. Det är mest en tröst, eftersom jag passar fortfarande i alla mina kläder, men vem vet hur länge till? Det är fortfarande lite mer än hälften av tiden, dvs. så kan jag gå upp lika mycket som hittills om jag inte ser för vad jag äter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0