Happy Thanksgiving!

Idag är det en bra dag för alla utbytesstudenter! Idag är det dagen då vi upplever en riktig amerikansk Thanksgiving.

Bakgrundshistorian för denna dag är då de första pilgrimerna kom till Amerika så hade de väldigt svårt att anpassa sig till klimatet och hur de ska överleva, så "indianerna" hjälpte hur de skulle klara av de extrema vintrarna och hur de ska skaffa mat och så vidare. Så för att visa sin uppskattning så gjorde pilgrimerna en stor måltid för att tacka alla indianer för allt de hade gjort för dem (...och senare så dödade Amerikanerna indianerna några årtionden/århundraden senare, men men... :P ).

Huvudsaken med hela dagen är måltiden. Så denna dag firar man med en stooor kalkon och massa massa god mat och då du känner att du skulle kunna spricka av all mat så är det dags för pumkinpie till efterrätt! Men denna dag är också mycket om att ge, eftersom indianerna gav pilgrimerna så mycket, så visar man också sin tacksamhet genom att hjälpa andra genom välgörenhet och så vidare.

Så såhär såg vår dag ut med min värdfamilj: Igår så kom min äldre värdsyster, som jag faktiskt inte hade träffat förens igår, henne pojkvän och mina värdssystrars pappa (min värdpappa är deras plast/styv/lossad pappa eller vad alla nu kallar det i deras lilla stad). Idag vaknade vi och åt amerikanska pannkakor till frukost (som jag har blivit bättre vän med.. Inte så bra med tanke på... hur nyttig den faktiskt är), sen så hjälpte jag min värdmamma med maten hela förmiddagen.
Efter det var det dags för lunch med familjen. Vi satt ner och innan man börjar äta så säger alla vad de är tacksamma för. Jag tyckte det är riktigt fint, jag blev nästan lite tårögd med allt fint som alla sa om varandra. Hihi!

Efter det så satt vi ner och vilade så vi samlade lite energi för att sedan åka till skolan för att hjälpa med deras välgörenhet, med att mata över 1000 hemlösa! De hade över 200 kalkoner och massa roliga lekar och tävlingar för att hjälpa de som är mindre lyckligt lottade i samhället.

När vi kom hem så åt vi pumkinpie och nu har vi börjat att dekorera inför jul! Vi har satt på lite julmusik, Jennie bakar någon god äppelkaka och vi ska göra varm äppelcider med karamell, mumms, och efter det så ska vi kanske kolla på någon film eller spela spel. En mycket lyckad dag!

Vad jag är tacksam för:

Jag är först och främst tacksam för mina två underbara familjer. Jag har en helt underbar familj hemma i Sverige som alltid stöttar mig i vad jag än gör och hjälper mig, som jag kan prata med allt om. När jag pratar med mina vänner i Sverige så sitter de alltid och klagar på saker som deras föräldrar för som är irriterande och jag sitter alltid där och tänker att min familj är aldrig så! jag minns inte då jag hade större problem med min familj! Sen såklart, för att de låter mig att göra denna resa.
Sen så är jag tacksam för min fina familj här eftersom att de lät mig att bo här, och trots att de inte är "tvungna" att uppfostra mig, som min familj i Sverige (ungern) är och ändå behandlar mig som en del av de!
Sen alla mina fina vänner hemma, som trots att jag inte hör av mig så ofta som jag vill så hatar de inte mig (hoppas jag) och förstår att jag saknar de, och att jag inte vill vara en elak människa som inte hör av mig.

Älskar er alla!! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0